Followers

Friday 12 August 2011

Mukaddimah Budak Felda

Aku Budak Felda. Ayah aku seorang peneroka felda. Oleh hal yang demikian, dengan tidak semena-mena aku menjadi budak felda lah. Ini tidak bermaksud aku menjadi seorang budak yang dungu yang boleh dicucuk hidung diarah dan disuruh dengan sesuka hati. Dengan kata lain, ini budak felda yang berwawasan lah.. hahahaha

Kalau dulu lah kan, budak-budak felda ni mesti menjadi bahan persepsi negatif masyarakat. Bukan nye majoriti masyarakat. Tapi sesetengah dan segilintir je. Dulu-dulu lah kan, kalau ade je budak-budak yang buat masalah je, meti persepsi orang ramai ialah " tu mesti budak felda..". Apelah cetek betul pemikiran orang dulu-dulu. Segelintir jelah. Bukan semua.



Ape diorang tak tahu ke berapa ramai budak-budak felda yang berjaya. Yang dah jadi doktor, jurutera, peguam dan macam-macam lagi lah pekerjaan yang mulia atas muka bumi ni. Tapi disebabkan kesempitan akal fikiran sesetengah orang ni, terus budak felda dijadikan kambing hitam kepada segala keburukan atas muka bumi ni. Segelintir jelah. Bukan semua.

Tapi aku tulis blog ni bukan bermaksud aku nak back-up semua perbuatan budak felda ni. Ade juga yang bermasalah nye. Tak dapatlah aku nak nafikan. Cuma nye aku nak cuba betul kan sikit lah persepsi sesetengah orang ramai ni. Disamping itu juga, aku nak lah cube betul kan juga serba sikit kelakuan budak-budak felda ni. Ini bukan nye bermaksud aku ni betul sangat.Aku pun banyak juga kekurangan. Kalau aku ade buat salah tegur aku. Boleh tak kalo gitu.

Disamping itu juga, aku harap apa-apa penulisan dan pandangan yang aku tulis ni boleh lah diambil sebagai satu bentuk pandangan yang boleh membina. Kalau boleh la. Kalau tak, aku tak lah berapa kisah kalau korang nak mencampakkan nye kemane-mane. Itu hak korang lah. Aku hanya mengaplikasikan kebebasan hak bersuara yang telah diberikan dan dijamin oleh Pelembaggan Persekutuan je. Aku ni rakyat Malaysia kot. hahahaha

Cukuplah sekadar itu dulu mukaddimah aku. Memandang kan ini adalah first day aku memblog. Aku tak nak lah menaip panjang. Karang lari pulak topik mukaddimah aku ni. hahaha. Bereh lah dulu tu, jumpa pulak lah dekat penulisan yang lain pulak nanti. Salam..

No comments:

Post a Comment